Mindfuldt forår – del 2

FOKUSER PÅ DIT ÅNDEDRÆT

Jeg har samlet tre mindfulde tips til, hvordan du lukker foråret ind i din krop. Herunder finder du det første tip – og jeg har indtalt en guidet mindfulness meditation, som du finder i min webshop, hvis du har lyst til at prøve tippet, men synes det er svært at komme igang. 

Der findes mange forskellige mindfulde åndedrætsøvelser, som du kan bruge, når du er ude i naturen. Du kan selvfølgelig også bruge dem hjemme i stuen, på kontoret eller hvor du nu befinder dig. Men den her øvelse er en af mine favoritter, når jeg går i naturen. Du kan både lave øvelsen, mens du går, eller du kan sætte dig et rart og uforstyrret sted. Find ud af hvad der er mest behageligt for dig.

Sådan gør du:
Start med at fokusere på din vejrtrækning. Lad din ind- og udånding finde sin egen rytme. Du skal hverken ændre på længden eller dybden af dit åndedræt. Bare vær med dit åndedræt, som det folder sig ud lige nu. Begynder der at komme tanker dumpende, så flytter du blidt din opmærksomhed tilbage på din vejrtrækning.

Mærk åndedrættets bevægelser i kroppen. Læg mærke til om der er nogen steder du mærker åndedrættet mere tydeligt end andre. Hvis du mærker en spænding et sted i kroppen, så trækker du vejret derhen. Bare træk vejret ind i følelser og fornemmelser i kroppen. Vær med det der er.

På din næste indånding. så mærker du, hvordan du trækker luften omkring dig ind i kroppen. Mærk hvordan du gennem din indånding bliver ét med naturen omkring dig. Du ånder naturen ind og lader den blive en del af dig.

Derefter ånder du ud igen, giver slip på luften, og mærker, hvordan du gennem dit udånding lader en del af dig smelte sammen med alting omkring dig.

Mærk hvordan du er ét med naturen omkring dig. Naturen er ét med dig. Gå med denne fornemmelse i kroppen ligeså længe du har lyst til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.