Mindfuldt forår – del 1

BRUG DINE SANSER

Jeg har samlet tre mindfulde tips til, hvordan du lukker foråret ind i din krop. Herunder finder du det første tip – og jeg har indtalt en guidet mindfulness meditation, som du finder i min webshop, hvis du har lyst til at prøve tippet, men synes det er svært at komme igang. 

Det er ikke kun forår udenfor. Din krop begynder også at vågne op fra sit vinterhi, og du kan sikkert allerede begynde at mærke, at du får behov for lettere mad, mere lys og for at komme ud og bevæge kroppen. Du kan hjælpe din krop igennem overgangsfasen fra vinter til forår, ved at komme ud og trække al den dejlige sprøde energi fra naturen ind i din krop. Herunder har jeg samlet et par af mine ideer til, hvordan du forbinder dig til naturen, og lukker lethed og glæden ind i alle dine celler.

Vidste du at naturen kan være med til at balancere din krop? Der er forsket meget i, hvordan naturen påvirker vores krop og psyke, og idag ved man fx, at naturen har en restituerende og helbredende effekt blandt andet i forhold til stress.

Du kan fremme naturens helbredende og beroligende effekt, ved at give dig tid og ro til at forbinde dig til naturen omkring dig. Det kan gøres på mange måder, men ved bevidst at bruge dine sanser, når du er i naturen, så åbner du op for alle de positive påvirkninger, som naturen har på din krop.

SÅDAN GØR DU:

Du kan enten vælge at stå op, eller du kan sætte dig et roligt sted, mens du laver denne øvelse. Til at starte med kan det være rart at lukke øjnene.

FØL/MÆRK

Start med at flytte opmærksomheden til din krop. Mærk hvordan kroppen står eller sidder. Læg mærke til hvordan din krop føles netop nu. Lad være med at dømme eller vurdere kroppen, bare mærk, hvordan det føles at være dig lige nu. Fornem derefter alle de steder, hvor din krop rør underlaget. Giv dig god tid til at mærke kontakten med underlaget. Du kan eventuelt lade hænderne røre jorden under dig. Eller finde en blomst, et blad eller et træ, som du kan lade fingrene glide henover. Hver gang der kommer en tanke, så flytter du blidt opmærksomheden tilbage på kroppen og de fornemmelser du kan sanse i kroppen.

LYT

Flyt så opmærksomheden til lydene omkring dig. Start med at lytte til de lyde der er længst væk fra dig. Giv dig god tid til at observere hver en lyd du registrerer. Flyt derefter opmærksomheden til de lyde der er tættere på dig. Igen giv dig tid til at lytte til enhver lyd, og flyt derefter blidt opmærksomheden videre til næste lyd. Til sidst lytter du til de lyde dig kommer fra dig selv. Det kan fx være lyden af dit åndedræt eller lyden af din mave der rumler.

DUFT

Herefter flytter du opmærksomheden til din næse. Tag et par dybe ind og udåndinger. På næste indånding lægger du mærke til de dufte der rammer din næse. Giv dig god tid til at sanse duftene omkring dig. Se om du kan fornemme mere end en duft. Hvis du har lyst kan du også flytte kroppen lidt, og se om duften ændrer sig. Du kan eventuelt stille dig helt tæt på et træ eller på vandet, og fornemme hvilke dufter der kommer til dig.

SMAG

Åben munden og træk vejret ind gennem munden. Prøv derefter om du kan smage noget bestemt. Du kan eventuelt smaske lidt med munden, og observere om smagen ændrer sig.

SE

Til sidst kan du åbne øjnene igen og se dig omkring. Forsøg at lave en slags “blødt blik” hvor du bare lader øjnene glide rundt, uden at de fæstner sig ved noget specielt. Du kan også se hvor mange forskellige grønne nuancer du kan få øje på, eller lade dit blik søge efter bestemte former eller strukturer i omgivelserne omkring dig. Bare giv dig god tid til at kigge dig omkring. Begynder der at dukke tanker op omkring det du ser, så forsøg at give slip på tankerne og lad dit blik glide videre til noget nyt.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.